Veelgestelde vragen

De meeste gestelde vragen over onze procedures worden op deze pagina beantwoord

Mocht je het antwoord op je vraag niet kunnen vinden dan staat een van onze medewerkers voor je klaar. Bel hiervoor met ons informatielijn: 088-732 5000

Antwoorden op vragen
per onze diensten

marketing2-home-icon1

Huurteam Nederland
Onze diensten

Huurders in Nederland kunnen bij Huurteam Nederland terecht voor verschillende conflicten met de verhuurder. Hier vind je het antwoord op veelgestelde vragen.

Veelgestelde vragen over Huurteam Nederland

1Wat doet Huurteam Nederland
wij komen op voor de belangen van huurders. Wij vertegenwoordigen huurders bij Huurcommissie zaken en bieden oplossingen als een verhuurder zijn afspraken niet nakomt.
2Kan ik gebruik maken van Huurteam Nederland?
Niet iedereen komt in aanmerking voor een Huurcommissie zaak. Bijvoorbeeld als je in de vrije sector huurt. Ook voor huurders in de vrije sector bieden wij op maat gemaakt hulp en advies
3Waar helpt Huurteam Nederland mee?
Huurteam Nederland helpt huurders met gebreken in de woning, als de huurprijs te hoog is of als de servicekosten niet kloppen. Huurteam Nederland helpt huurders met het terugvorderen van de borg, onterecht opgelegde boetes en tevens draagt Huurteam Nederland er zorg voor dat huurders de teveel betaalde huur na een uitspraak van de Huurcommissie krijgen uitbetaalt.
4Welke tarieven hanteert Huurteam Nederland
De diensten van Huurteam Nederland zijn allemaal gebaseerd op het No Cure, No Pay principe. Dit betekent dat je alleen een commissie verschuldigd bent als we je succesvol helpen en de verhuurder heeft uitbetaald. Zo is het voor elke huurder laagdrempelig om juridische ondersteuning te krijgen.
5Hoe kan ik jullie bereiken?
Huurteam Nederland is telefonisch, per mail en via WhatsApp bereikbaar. Je kunt Huurteam Nederland bereiken op 088-7325000 (lokaal tarief)
6Hoe start ik een procedure?
Als je naar het kopje "procedures" in het menu navigeert. Kies je daar de procedure die bij jouw situatie past. Je vult het aanvraag formulier in en binnen 2 werkdagen wordt er contact met je opgenomen.
7Is een aanvraagformulier vrijblijvend?
Als je een aanvraag indient, is dit altijd vrijblijvend en gratis. Middels een gratis intake bekijken we je situatie en laten we weten of en in hoeverre we je kunnen helpen
8Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Je gegevens worden opgeslagen op een veilige server en worden puur en alleen gebruikt om procedure kansen te berekenen. Jouw privacy staat bij Huurteam Nederland altijd voorop en Huurteam Nederland voldoet aan de wettelijke eisen omtrent privacybescherming.
marketing2-home-icon2

Borg niet terug

Als je een bedrag tegoed hebt van je verhuurder dan helpt Huurteam Nederland je jouw geld terugvorderen. Hier lees je de meest gestelde vragen.

 

Veelgestelde vragen bij een nieuw huurcontract

1Geld terugvorderen
Een onterechte boete, borg die niet wordt terugbetaalt of een uitspraak die niet wordt nageleefd. Wij zorgen dat je het geld waar je recht op hebt terug ontvangt.
2Hoe werkt deze procedure?
Onder het kopje incasso vind je meer informatie over onze incasso diensten. Je kunt daar direct een aanvraag indienen zodat we je kunnen helpen.
3Hoelang duurt het terugvorderen?
In de meeste gevallen zorgen wij ervoor dat de borg binnen 14 dagen weer op je rekening staat. Bij andere geldvorderingen kan het tot maximaal 3 weken duren.
4Wat kost mij dit?
Onze commissie bedraagt bij borgzaken en geldvorderingen 15% van het totaalbedrag wat wij voor je vorderen. Alleen als wij succesvol vorderen hoef je dit bedrag te betalen.
5Wat doen jullie precies in deze procedure?
wij kijken op juridisch vlak of je inderdaad recht hebt op de geldvordering. Indien er geld van de borg wordt ingehouden beoordelen wij of dit wettelijk mag of niet. wij doen een screening en gaan daarna over tot vorderen.
6Ik heb een boete gekregen voor het vroegtijdig beëindigen van het huurcontract
Huurteam Nederland zal je huurcontract onder de loep nemen om te kijken of de boete rechtsgeldig is. Indien je deze wettelijk niet verplicht bent te betalen, zullen wij je helpen met het vorderen van het bedrag, of als je nog niet betaalt hebt, helpen wij deze crediteren.

Antwoorden op vragen
per procedure

marketing2-home-icon1

Huurverlaging
bij gebreken

Is er iets kapot of beschadigd in je woning? Wilt de verhuurder dit niet oplossen? Geeft hij jou de schuld of neemt hij gewoonweg zijn verantwoordelijkheid niet? Bekijk wat je rechten zijn en eis een huurverlaging op met een procedure.

Veelgestelde vragen bij huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken.

1Welke gebreken komen in aanmerking voor een huurverlaging?
een kleine selectie van gebreken: Schimmel, lekkage, kapotte deuren en ramen, kapotte afvoer, tocht, scheuren in de muren.
2Wat moet ik doen als ik gebreken heb?
Het eerste wat je direct dient te doen is de verhuurder schriftelijk in gebreken stellen door hem een e-mail, brief of WhatsApp bericht te sturen. Wij bieden ondersteuning in het schrijven van een juiste gebrekenbrief.
3Wie komt in aanmerking voor deze procedure?
Iedereen in de sociale sector komt voor deze procedure in aanmerking. Als je huurprijs tijdens aanvang lager lag dan de liberalisatiegrens, dan is je woning sociaal.
4Wat zijn de kosten voor juridische hulp?
Als je via ons juridische hulp wilt betaal je op basis van No cure, No pay. Je betaalt ons pas als je recht hebt op een tijdelijke huurverlaging. Dit is 25% van het totaalbedrag wat je terugontvangt.
5Hoe meld ik me aan?
Je kunt via het contactformulier telefonisch contact met ons opnemen om je situatie te bespreken. Het is ook mogelijk om een e-mail te sturen.
6Hoelang duurt een procedure?
Gemiddeld duurt een procedure tussen de 4-6 maanden. Dan ontvang je de uitspraak of je recht hebt op een verlaging van de huur
7Ik krijg huur terug. Hoe gaat het nu verder?
Huurteam Nederland kan je helpen met het incasseren van het te veel betaalde huur. Ook kun je het zelf opeisen bij de verhuurder
8Is de uitspraak van de Huurcommissie bindend?
Ja, de Huurcommissie uitspraak is bindend. De verhuurder is verplicht de uitspraak op te volgen.
9Hoelang heb ik recht op een tijdelijke huurverlaging?
Vanaf de gebrekenmelding (max 6 maanden) tot wanneer het probleem is verholpen.
marketing2-home-icon2

Toetsing aanvang
Huurprijs

Heb je een nieuw huurcontract en denk je dat de huurprijs te hoog is? De verhuurder is verplicht het woningwaarderingsstelsel aan te houden als de woning in de sociale sector valt. Bij een nieuw huurcontract heeft iedereen het recht om deze te laten toetsen.

 

Veelgestelde vragen bij een nieuw huurcontract

1Kom ik in aanmerking voor deze procedure?
Dit is afhankelijk van je huurcontract. Bij een tijdelijk contract mag je deze procedure starten binnen 6 maanden nadat je tijdelijke contract is afgelopen. Bij een onbepaald huurcontract moet je binnen 6 maanden nadat het contract is ingegaan de procedure opstarten.
2Hoe werkt deze procedure?
De Huurcommissie gaat een puntentelling uitvoeren op de woning. Blijkt uit de puntentelling dat je woning onder de liberalisatiegrens valt, dan mag de huurcommissie de huur verlagen.
3Krijg ik een huurverlaging met terugwerkende kracht?
Als je woning onder de liberalisatiegrens valt dan doet de Huurcommissie uitspraak. Je krijgt dan het te veel betaalde huur met terugwerkende kracht terug vanaf de aanvang van je huurcontract
4Hoeveel huurverlaging kan ik krijgen?
Stel je huurt een woning van 1100 euro. Je woont er 6 maanden. De Huurcommissie beslist dat je huur 750 euro mag zijn. Je krijgt dan 6 maanden 350 euro per maand terug. Plus je betaalt voortaan maar 750 aan huur.
5Hoelang duurt deze procedure?
Gemiddeld genomen duurt deze procedure tussen de 4-6 maanden
6Ik heb een vrije sector woning. Wat nu?
Als uit de puntentelling blijkt dat je woning boven de liberalisatiegrens komt dan is de verhuurder vrij in wat hij vraagt. De Huurcommissie kan dan geen bindende uitspraak doen.
7Ik ben verhuisd. Kom ik nog in aanmerking?
Als je verhuisd bent en je had een tijdelijk contract dan mag je binnen 6 maanden nadat het contract is verlopen alsnog een aanvraag indienen.
8Welke woningen komen in aanmerking?
Zowel zelfstandige woonruimtes, studio's en kamers kunnen in aanmerking komen voor deze procedure.
9Ik krijg een verlaging. Hoe nu verder?
Huurteam Nederland helpt je bij het innen van de te veel betaalde huur. Je mag dit ook zelf doen.
marketing2-home-icon3

Jaarafrekening
Servicekosten

Veel studenten betalen te veel servicekosten. De verhuurder mag geen winst maken op de servicekosten. Hij mag alleen de kosten doorberekenen die daadwerkelijk worden gebruikt. Denk hierbij aan energie, water, internet, schoonmaakkosten en onderhoud De verhuurder is verplicht een overzicht te sturen van de gemaakte kosten. Doet hij dit niet? Dan kun je onze hulp inschakelen. 

    • Aantal zaken60%
    marketing2-home-icon4

    Splitsing
    All in prijs

    Als huurder heb je het recht om je all-in huurcontract op te laten splitsen. Bij huurverhogingen is niet duidelijk waar de verhoging op gebasseerd is. Met een splitsing krijg je de kale huurprijs en servicekosten inzichtelijk zodat je weet waar je aan toe bent. 

      • 55% is kale huurprijs55%
      • 25% is Servicekosten25%
      bemarketing

      Juridisch advies
      voor huurders

      Heb je na het lezen van de veelgestelde vragen nog steeds een vraag? Neem vandaag nog contact op met een van onze juridisch adviseurs. Wij denken graag met je mee zodat je de juiste stappen kunt zetten waar je recht op hebt. 

      346

      BLIJE HUURDERS

      305

      Succesvolle Procedures

      109k+

      HUURVERLAGING