Als er iets kapot of beschadigd is in je woning dan kan het zijn dat de verhuurder dit moet oplossen. Dit geldt alleen als de onderhoudsgebreken voor rekening van de verhuurder zijn. Maar welke gebreken zijn voor rekening van de verhuurder?
Veelvoorkomende onderhoudsklachten:
Komt de verhuurder de afspraken niet na? Dan dien je de verhuurder schriftelijk in gebreken te stellen. Dit mag via WhatsApp, per e-mail of middels een brief. Let op! Een reparatieverzoek is vaak geen wettelijk geldende gebreken melding, mits je een kopie hebt waarop de gebreken duidelijk vermeldt staan, de datum van verzending en dat het aan de verhuurder is gericht. Download hier een officiële gebreken melding.
Volgens de wet moet de verhuurder binnen 6 weken de onderhoudsgebreken oplossen. Als na 6 weken de problemen nog steeds niet zijn verholpen kom je mogelijk in aanmerking voor een huurverlaging met terugwerkende kracht. Dit moet beoordeeld worden door een procedure te starten. Je hebt dan mogelijk recht op een tijdelijke huurverlaging van 40, 60 of 80%. Je blijft deze huurkorting behouden tot de verhuurder de gebreken heeft gemaakt.
Maak altijd foto’s van de gebreken zodat je ten alle tijden bewijs hebt van je gebreken. Hier wordt naar gevraagd als je een procedure start. Dit is ook handig als je tussentijds verhuisd. Normaal gesproken komt er een onderzoeker van de Huurcommissie bij je thuis om de problemen in kaart te brengen. Als je verhuisd bent kan de onderzoeker niet meer in de woning. Met foto’s en je schriftelijke gebrekenbrief kan de commissie alsnog uitspraak doen.
Een procedure bij de Huurcommissie kost tijd en energie. Gemiddeld genomen duurt een procedure tussen de 4 en 6 maanden. De commissie doet dan een uitspraak of je in aanmerking komt voor een huurverlaging.
40% van alle ingediende procedures worden bij de Huurcommissie inhoudelijk niet behandeld omdat huurders zich niet aan de procedure-regels houden. De voorwaarden van de procedure zijn wettelijk vastgesteld en is een harde eis om een zaak te starten. Daarnaast wordt er met termijnen gewerkt waarin je moet reageren op brieven van de Huurcommissie. Reageer je te laat? Betaal je de leges te laat? Dan neemt de Huurcommissie je zaak niet verder in behandeling en moet je de zaak opnieuw starten.
HuurteamNederland is gespecialiseerd in het indienen van procedures. Het aanleveren van de juiste stukken, het goed onderbouwen van een procedure en HuurteamNederland is dagelijks bezig met Huurcommissie zaken. Wij geven vrijblijvend juridisch advies en komen in actie voor huurders. Als gemachtigde starten wij een zaak voor jou en volgen de procedure op de voet zodat de kans van slagen het grootst is.
Huurteam Nederland werkt op een basis van No-Cure No-Pay. Je betaalt een fee van 25% en éen maand aan verschil van huurverlaging. Deze fee betaal je alleen als de zaak succesvol is en je recht hebt op een huurverlaging.